سال ورود به تالار مشاهیر موسیقی بلوگرس: 1991

تولد: 19 ژوئن 1914 در Duncan’s Chapel, Overton County County, Tennessee, United States

مرگ: 5 نوامبر 1979 در Nashville, Tennessee, United States

ساز اصلی: گیتار، ماندولین

تقریبا تمام آهنگ هامون رو من ساختم. شاید خوب نبودن، ولی اصیل بودن و فروش داشتن.”

بیوگرافی

سبک و استیل Lester Flatt که بیشتر شبیه پدربزرگ ها بود، صدای خوانندگی جنوبی و آرام او، نوازندگی ریتم گیتار بی عیب و نقص و مهارتش در ترانه نویسی، او را محبوب تمام نسل های طرفداران موسیقی بلوگرس و کانتری کرده بود. Lester که یکی از اعضای ترکیب کلاسیک گروه Bill Monroe and the Blue Grass Boys بود حتی پس از تشکیل یک گروه جدید با Earl Scruggs در دهه 40 به نام Foggy Mountain Boys حتی بیشتر از قبل به شهرت دست یافت. لیبل های Mercury و Columbia، شبکه رادیویی WSM و برنامه Grand Ole Opry، تورهای پشت سر هم، برنامه تلویزیونی با اسپانسری Martha White Mills، ساخت ترانه برای فیلم Bonnie & Clyde و سریال The Beverly Hillbillies و نقش او در احیای موسیقی فولک، همه و همه Lester Flatt را بیش از پیش در مرکز توجه و نفوذ قرار داد. پس از جدایی از Earl Scruggs در سال 1969، Lester یک گروه بلوگرس دیگر به نام Nashville Grass تشکیل داد و تا زمان مرگش در سال 1979 در 64 سالگی با همین گروه به فعالیت ادامه داد.

Lester Flatt در یک خانواده کشاورز ولی اهل موسیقی در مرکز Tennessee در نزدیک Sparta به دنیا آمد. او موسیقی را با ساز بانجو شروع کرد ولی در هفت سالگی به سراغ گیتار رفت. Lester مانند بساری از گیتاریست های کانتری در دهه های 30 و 40، گیتار را با پیک انگشتی می نواخت. او در 12 سالگی درس را کنار گذاشت، در 17 سالگی با Gladys Stacey خواننده ازدواج کرد و تا ده سال در کنار موسیقی به کار در کارخانه پارچه سازی پرداخت و پس از یک دوره کشمکش با بیماری روماتیسم مفصلی به صورت حرفه ای و تمام وقت به سراغ موسیقی رفت. صدای Lester در بازه تنور بود و ابتدا با Clyde Moody و سپس با Charlie Monroe همخوانی می کرد و در نهایت در سال 1945 و پس از پیوستن به گروه برادر کوچک تر Charlie که Bill نام داشت به خوانندگی اصلی روی آورد.

شاید به نظر برسد که حضور در برنامه Grand Ole Opry و ضبط برای لیبلی مثل Columbia در Chicago به همراه گروه Blue Grass Boys تجربه هیجان انگیزی باشد. ولی Lester Flatt تبدیل به یک موزیسین با تجربه و کهنه کار شده بود و به جای Monroe که کم صحبت تر بود اجراهای گروه را می گرداند. درست مثل موزیسین های هم دوره اش از جمله Frank Sinatra با Harry James و Tommy Dorsey و Tommy Duncan با Bob Wills و گروه Texas Playboys، Flatt نیز عموما به آواز زمزمه ای و آرامش شناخته میشد. همسر Lester که از دوری از وی به خاطر تورهای طولانی خسته شده بود نیز به عنوان فروشنده توسط Bill Monroe استخدام شد. زمانی که Stringbean، نوازنده بانجو، گروه را ترک کرد، Flatt به اندازه Monroe تمایلی برای استخدام یک نوازنده بانجوی جدید نداشت تا اینکه نوازندگی Earl Scruggs جوان و سبک هیجان انگیز و تازه او را شنید. Lester در یک مصاحبه گفت که بلافاصله پس شنیدن نوازندی Earl به Bill Monroe گفته که به هر قیمتی شده او را استخدام کند.

پس از سه سال درخشیدن به عنوان نفرات دوم گروه، Flatt و Scruggs تصمیم به تشکیل گروه خود گرفتند. در سال 1948 آنها گروه Foggy Mountain Boys را تاسیس کردند. رابطه آنها با Bill Monroe تا سال 1955 همچنان خوب بود تا اینکه Flatt و Scruggs تصمیم گرفتند به عنوان شرکت کننده در برنامه Grand Ole Opry حضور یابند. این کار از نظر Bill Monroe مساوری با رقابت مستقیم با او بود و سعی کرد مانع آنها شود و البته موفق نشد. رابطه او و Flatt تا سال 1973 تیره و تار باقی ماند.

گروه Foggy Mountain Boys به اجرا در برنامه های رادیویی کوچک پرداخت تا اینکه در سال 1953 یک فرصت اجرای 15 دقیقه ای در شبکه رادیویی معروف WSM را بدست آورد. همین اجرا و اجرای آنها در تلویزیون که دو سال بعد اتفاق افتاد در سایر شبکه های دیگر نیز بازپخش شد و همین باعث شد که گروه برای اجرا در این شبکه ها مجبور به سفر شود. یک اتوبوس برای گروه تهیه شد و آنها بیشتر از هر موزیسن دیگری که در برنامه Grand Ole Opry حضور داشتند به تور و مسافرت پرداختند. 

این گروه به مدت دو دهه و به لطف حضور در شبکه های رادیویی و تلویزیونی، ضبط اثر و اجرا روی صحنه به موفقیت عظیمی دست یافت و در نهایت Flatt و Scruggs در سال 1969 پس از اختلاف بر سر جهت موسیقیایی گروه از یکدیگر جدا شدند. Earl به دنبال اجرای یک موسیقی مدرن تر به همراه پسرانش بود. Flatt نیز که علاقه ای به اجرای آهنگ های فولک مانند ترانه های Bob Dylan به درخواست لیبل خود نداشت تصمیم به جدایی گرفت تا موسیقی بلوگرس سنتی را دنبال کند. و بدین ترتیب گروه Nashville Grass تاسیس شد.

Lester Flatt به عنوان یک موزیسین تنها آثار قدرتمندی را ضبط کرد که شامل سه آلبوم دوئت به همراه Mac Wiseman می شود. حضور او به همراه نوازنده های قدرتمند اش در فستیوال های موسیقی بلوگرس مورد توجه بسیاری قرار گرفت، ولی مشکلات سلامتی که با سکته قلبی و انجام عمل قلب باز در سال 1967 آغاز شده بود گریبانگیرش شد و منجر به کاهش استقامت، تورهای کمتر و در نهایت بازنشستگی زودتر از موعد او در سال 1979 شد. Flatt سایر اعضای گروه Nashville Grass را متقاعد کرد که به فعالیت خود ادامه دهند و خودش چند ماه بعد درگذشت.

آثار

بیش از 150 ترانه که اکثرا با همراهی Bill Monroe یا Earl Scruggs نوشته شده اند

اولین الهام ها

برادران Monroe

آغاز شهرت به خاطر

گروه Bill Monroe and the Blue Grass Boys، 1945-1948

اجرا به همراه

جالب است بدانید

او در کنار یک دریاچه به همراه همسرش Gladys زندگی می کرد و عاشق ماهیگری بود

معلم موسیقی Marty Stuart بود که بعدها به گروه Nashville Grass پیوست

افتخارات

خواننده اصلی و گیتاریست ترکیب کلاسیک گروه Blue Grass Boys و رهبری مشترک اولین گروه بلوگرس

معروف کردن ریف “Lester Flatt G Run” بین نوازنده های ریتم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *